Algemene voorwaarden
Inhoudsopgave:
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - De aanbieding
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en de kosten daarvan
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 - Uitsluiting van het herroepingsrecht
Artikel 11 - De prijs
Artikel 12 - Conformiteit en extra garantie
Artikel 13 - Levering en uitvoering
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 - Betaling
Artikel 16 - Klachtenprocedure
Artikel 17 - Geschillen
Artikel 18 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden hebben de volgende termen de volgende betekenissen:
1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een afstandsovereenkomst en deze goederen, digitale inhoud en/of diensten worden geleverd door de ondernemer of door een derde partij op basis van een overeenkomst tussen die derde partij en de ondernemer;
2. Bedenktijd: de periode waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
3. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handel, beroep, bedrijf of professionele activiteit;
4. Dag: kalenderdag;
5. Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm worden geproduceerd en geleverd;
6. Duurzame overeenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van goederen, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
7. Duurzaam medium: elk middel - inclusief e-mail - dat de consument of ondernemer in staat stelt informatie die persoonlijk aan hem is gericht op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik mogelijk maakt gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bedoeld en die onveranderde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
8. Herroepingsrecht: de optie van de consument om de afstandsovereenkomst binnen de bedenktijd te annuleren;
9. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die op afstand producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten aanbiedt aan consumenten;
10. Afstandsovereenkomst: een overeenkomst die wordt gesloten tussen de ondernemer en de consument in het kader van een georganiseerd systeem voor afstandsverkopen van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor afstandscommunicatie tot en met de sluiting van de overeenkomst;
11. Modelherroepingsformulier: het Europese modelherroepingsformulier opgenomen in Bijlage I van deze voorwaarden. Bijlage I hoeft niet beschikbaar te worden gesteld als de consument geen herroepingsrecht heeft met betrekking tot zijn bestelling;
12. Technologie voor afstandscommunicatie: middelen die gebruikt kunnen worden om een overeenkomst te sluiten, zonder dat de consument en ondernemer tegelijkertijd in dezelfde ruimte aanwezig hoeven te zijn.
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Zenza Home Online B.V.
Hollandweg 6, 1432 DD Aalsmeer
Telefoonnummer: +31 (0) 88 10126888
(Bereikbaar: ma-vr 9.00 tot 17.00 uur)
web@zenzahome.com
Kamer van Koophandel nummer: 72132981
BTW-identificatienummer: NL858998907.B01
Artikel 3 - Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke afstandsovereenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten.
- Voordat de afstandsovereenkomst wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voordat de afstandsovereenkomst wordt gesloten, aangeven hoe de algemene voorwaarden bij de ondernemer kunnen worden ingezien en dat deze op verzoek van de consument kosteloos zullen worden toegestuurd.
- Indien de afstandsovereenkomst elektronisch wordt gesloten, geldt afwijkend van het vorige lid dat de tekst van deze algemene voorwaarden elektronisch aan de consument ter beschikking kan worden gesteld op een zodanige manier dat deze gemakkelijk op een duurzame gegevensdrager kan worden opgeslagen. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de afstandsovereenkomst wordt gesloten worden aangegeven waar de algemene voorwaarden elektronisch kunnen worden ingezien en dat deze op verzoek van de consument kosteloos elektronisch of op andere wijze zullen worden toegestuurd.
- Ingeval specifieke product- of dienstvoorwaarden naast deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, zijn de tweede en derde leden van overeenkomstige toepassing en kan de consument altijd een beroep doen op de voor hem meest gunstige regeling in geval van tegenstrijdige voorwaarden.
Artikel 4 - De aanbieding
- Als een aanbieding een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden wordt gedaan, zal dit uitdrukkelijk in de aanbieding worden vermeld.
- De aanbieding bevat een volledige en nauwkeurige beschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om de consument in staat te stellen de aanbieding goed te beoordelen. Indien de ondernemer afbeeldingen gebruikt, zijn deze een getrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Overduidelijke fouten of vergissingen in de aanbieding zijn voor de ondernemer niet bindend.
- Elke aanbieding bevat zodanige informatie dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de acceptatie van de aanbieding zijn verbonden.
Artikel 5 - De overeenkomst
- Onder voorbehoud van de bepalingen van lid 4, wordt de overeenkomst gesloten op het moment dat de consument de aanbieding aanvaardt en aan de bijbehorende voorwaarden voldoet.
- Als de consument de aanbieding elektronisch heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer de ontvangst van de aanvaarding van de aanbieding onmiddellijk elektronisch. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
- Als de overeenkomst elektronisch wordt gesloten, zal de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen nemen om de elektronische overdracht van gegevens te beveiligen en een veilige webomgeving te waarborgen. Als de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer passende beveiligingsmaatregelen treffen.
- Binnen de wettelijke kaders kan de ondernemer zich informeren over de vraag of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals over alle feiten en omstandigheden die belangrijk zijn voor een verantwoorde sluiting van de afstandsovereenkomst. Als de ondernemer op basis van dit onderzoek goede redenen heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd een bestelling of verzoek te weigeren, onder vermelding van de redenen, of bijzondere voorwaarden aan de uitvoering te verbinden.
5. Uiterlijk bij de levering van het product, de dienst of de digitale inhoud aan de consument, zal de ondernemer de volgende informatie schriftelijk of op een zodanige manier verstrekken dat de consument deze op een toegankelijke manier op een duurzaam medium kan opslaan:
a. het bezoekadres van de bedrijfsruimte van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument gebruik kan maken van het herroepingsrecht, of een duidelijke verklaring inzake de uitsluiting van het herroepingsrecht;
c. informatie over garanties en bestaande nazorg;
d. de prijs, inclusief alle belastingen op het product, de dienst of de digitale inhoud; voor zover van toepassing, de kosten van levering; en de wijze van betaling, levering of uitvoering van de afstandsovereenkomst;
e. de vereisten voor het beëindigen van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft of van onbepaalde duur is;
f. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelherroepingsformulier.
6. Bij een doorlopende overeenkomst geldt de bepaling in het vorige lid alleen voor de eerste levering.
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Voor producten:
- De consument kan een overeenkomst betreffende de aankoop van een product binnen een bedenktijd van ten minste 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument om de reden van herroeping vragen, maar niet verplichten zijn reden(en) op te geven.
- De bedenktijd, bedoeld in lid 1, gaat in op de dag na ontvangst door de consument, of een door de consument vooraf aangewezen derde, die niet de vervoerder is, van het product, of:
als de consument meerdere producten in één bestelling heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier vooraf duidelijk over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met verschillende levertijden weigeren.
b. als de levering van een product uit meerdere zendingen of delen bestaat: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste deel heeft ontvangen;
c. in geval van overeenkomsten voor de regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
Voor diensten en digitale inhoud die niet op een materieel medium worden geleverd:
- De consument kan een overeenkomst betreffende een dienst en een overeenkomst voor de levering van digitale inhoud die niet op een materieel medium is geleverd, binnen ten minste 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument om de reden van herroeping vragen, maar niet verplichten zijn reden(en) op te geven.
- De bedenktijd, bedoeld in lid 3, gaat in op de dag volgend op de sluiting van de overeenkomst.
Artikel 6 - Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materieel medium zijn geleverd bij niet-informatie over het herroepingsrecht:
- Als de ondernemer de consument niet de wettelijk vereiste informatie over het herroepingsrecht of het modelherroepingsformulier heeft verstrekt, vervalt de bedenktijd twaalf maanden na afloop van de oorspronkelijke bedenktijd zoals bepaald in de voorgaande paragrafen van dit artikel.
- Als de ondernemer de consument binnen twaalf maanden na de aanvangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd de in de vorige paragraaf genoemde informatie heeft verstrekt, vervalt de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
- Tijdens de bedenktijd zal de consument het product en de verpakking met zorg behandelen. Hij zal het product alleen uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om de aard, kenmerken en werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt is dat de consument het product alleen mag hanteren en inspecteren zoals hij in een winkel zou mogen doen.
- De consument is alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan wat in lid 1 is toegestaan.
- De consument is niet aansprakelijk voor de waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet alle wettelijk vereiste informatie over het herroepingsrecht voor of bij de sluiting van de overeenkomst heeft verstrekt.
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en de kosten daarvan
- Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, moet hij dit aan de ondernemer melden binnen de bedenktijd door middel van het modelherroepingsformulier of op een andere ondubbelzinnige manier.
- Zodra mogelijk, maar binnen 14 dagen na de dag volgend op de melding bedoeld in lid 1, zal de consument het product retourneren of overhandigen aan (een gemachtigde vertegenwoordiger van) de ondernemer. Dit is niet nodig als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf op te halen. De consument heeft in ieder geval aan de retourtermijn voldaan als hij het product terugstuurt voordat de bedenktijd is verstreken.
- De consument retourneert het product met alle geleverde accessoires, indien redelijkerwijs mogelijk in de oorspronkelijke staat en verpakking, en overeenkomstig de redelijke en duidelijke instructies van de ondernemer.
- Het risico en de bewijslast voor een correcte en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht rusten bij de consument.
- De consument draagt de directe kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet heeft vermeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te zullen dragen, hoeft de consument de kosten voor retourzending niet te dragen.
- Als de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht om de uitvoering van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed zijn gemaakt voor verkoop in een beperkte hoeveelheid of specifieke hoeveelheid te laten beginnen tijdens de bedenktijd, is de consument aan de ondernemer een bedrag verschuldigd dat in verhouding staat tot dat gedeelte van de verplichting dat door de ondernemer is vervuld op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verplichting.
- De consument hoeft geen kosten te dragen voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit die niet gereed zijn gemaakt voor verkoop in een beperkte hoeveelheid of hoeveelheid, of voor de levering van stadsverwarming, indien:
a. de ondernemer de consument niet de wettelijk vereiste informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelherroepingsformulier heeft verstrekt, of;
b. de consument niet uitdrukkelijk heeft verzocht om de uitvoering van de dienst of de levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming te laten beginnen tijdens de bedenktijd.
- Serviceovereenkomsten voor de verstrekking van accommodatie, als in de overeenkomst een specifieke datum of periode van uitvoering is opgenomen en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuur en catering;
- Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsactiviteiten, als in de overeenkomst een specifieke datum of periode van uitvoering is opgenomen;
- Producten vervaardigd volgens de specificaties van de consument, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon zijn bedoeld;
8. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
9. Gesealde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet kunnen worden geretourneerd en waarvan de zegel na levering is verbroken;
10. Producten die na levering onomkeerbaar met andere producten zijn vermengd vanwege hun aard;
11. Alcoholische dranken, waarvan de prijs bij de totstandkoming van de overeenkomst is afgesproken, maar waarvan de levering pas na 30 dagen kan plaatsvinden en de werkelijke waarde afhankelijk is van fluctuaties op de markt waarover de ondernemer geen invloed heeft;
12. Gesealde audio-, video-opnames en computersoftware, waarvan de zegel na levering is verbroken;
13. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen op deze;
14. De levering van digitale inhoud anders dan op een tastbaar medium, maar alleen als:
a. de uitvoering is begonnen met de expliciete voorafgaande toestemming van de consument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij daardoor zijn herroepingsrecht verliest.
Artikel 11 - De prijs
- Tijdens de geldigheidsperiode die in de aanbieding staat vermeld, zullen de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet worden verhoogd, behalve voor prijswijzigingen als gevolg van wijzigingen in de btw-tarieven.
- In afwijking van het voorgaande mag de ondernemer producten of diensten aanbieden waarvan de prijzen onderhevig zijn aan schommelingen op de financiële markt en waarop de ondernemer geen invloed heeft, tegen variabele prijzen. Deze link naar schommelingen en het feit dat vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden in de aanbieding vermeld.
- Prijsstijgingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als ze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
- Serviceovereenkomsten voor de verstrekking van accommodatie, als in de overeenkomst een specifieke datum of periode van uitvoering is opgenomen en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuur en catering;
- Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsactiviteiten, als in de overeenkomst een specifieke datum of periode van uitvoering is opgenomen;
- Producten vervaardigd volgens de specificaties van de consument, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon zijn bedoeld;
- Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
- Gesealde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet kunnen worden geretourneerd en waarvan de zegel na levering is verbroken;
- Producten die na levering onomkeerbaar met andere producten zijn vermengd vanwege hun aard;
- Alcoholische dranken, waarvan de prijs bij de totstandkoming van de overeenkomst is afgesproken, maar waarvan de levering pas na 30 dagen kan plaatsvinden en de werkelijke waarde afhankelijk is van fluctuaties op de markt waarover de ondernemer geen invloed heeft;
- Gesealde audio-, video-opnames en computersoftware, waarvan de zegel na levering is verbroken;
- Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen op deze;
- De levering van digitale inhoud anders dan op een tastbaar medium, maar alleen als:
a. de uitvoering is begonnen met de expliciete voorafgaande toestemming van de consument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij daardoor zijn herroepingsrecht verliest.
Artikel 11 - De prijs
- Tijdens de geldigheidsperiode die in de aanbieding staat vermeld, zullen de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet worden verhoogd, behalve voor prijswijzigingen als gevolg van wijzigingen in de btw-tarieven.
- In afwijking van het voorgaande mag de ondernemer producten of diensten aanbieden waarvan de prijzen onderhevig zijn aan schommelingen op de financiële markt en waarop de ondernemer geen invloed heeft, tegen variabele prijzen. Deze link naar schommelingen en het feit dat vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden in de aanbieding vermeld.
- Prijsstijgingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als ze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als de ondernemer dit heeft bedongen en:
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument de bevoegdheid heeft om de overeenkomst te annuleren op de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5. De in de aanbieding vermelde prijzen van producten of diensten zijn inclusief btw.
Artikel 12 - Nakoming van de overeenkomst en extra garantie
- De ondernemer garandeert dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de specificaties die in de aanbieding staan vermeld, de redelijke eisen van betrouwbaarheid en/of geschiktheid en de wettelijke bepalingen die bestaan op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen, garandeert de ondernemer ook dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
- Een extra garantie die door de ondernemer, zijn leverancier, fabrikant of importeur wordt gegeven, beperkt nooit de wettelijke rechten en vorderingen die de consument jegens de ondernemer kan doen gelden op basis van de overeenkomst indien de ondernemer zijn deel van de overeenkomst niet nakomt.
- Een extra garantie wordt verstaan als elke verplichting van de ondernemer, zijn leverancier, importeur of producent waarbij hij de consument bepaalde rechten of vorderingen verleent die verder gaan dan hetgeen hij wettelijk verplicht is te doen in geval hij zijn deel van de overeenkomst niet nakomt.
Artikel 13 - Levering en uitvoering
- De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid betrachten bij het ontvangen en uitvoeren van bestellingen van producten en bij het beoordelen van aanvragen voor de verstrekking van diensten.
- De plaats van levering is het adres dat de consument aan de ondernemer bekendmaakt.
- Met inachtneming van hetgeen in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met de nodige snelheid uitvoeren, maar niet later dan 30 dagen, tenzij een andere levertijd is overeengekomen. Als de levering wordt vertraagd, of als een bestelling niet of slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, wordt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen na het plaatsen van de bestelling op de hoogte gesteld. In dat geval heeft de consument het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en heeft hij recht op eventuele schadevergoeding.
- Na ontbinding overeenkomstig het voorgaande zal de ondernemer onmiddellijk het door de consument betaalde bedrag terugbetalen.
- Het risico van beschadiging en/of verlies van producten rust bij de ondernemer tot het moment van levering aan de consument of een vooraf aangewezen vertegenwoordiger die aan de ondernemer bekend is gemaakt, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, annulering en verlenging
Annulering:
- De consument kan een overeenkomst die is aangegaan voor onbepaalde tijd en die betrekking heeft op de regelmatige levering van producten (inclusief elektriciteit) of diensten, te allen tijde beëindigen met inachtneming van de afgesproken annuleringsregels en een opzegtermijn van maximaal één maand.
- De consument kan een overeenkomst die is aangegaan voor een bepaalde tijd en die betrekking heeft op de regelmatige levering van producten (inclusief elektriciteit) of diensten, te allen tijde aan het einde van de gespecificeerde termijn beëindigen, met inachtneming van de afgesproken annuleringsregels en een opzegtermijn van minimaal één maand.
- De consument kan de in de vorige paragrafen genoemde overeenkomsten:
te allen tijde annuleren en niet beperkt zijn tot annulering op een specifiek tijdstip of in een specifieke periode;
ten minste annuleren op dezelfde wijze als deze door hem zijn aangegaan;
altijd annuleren met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging:
Een overeenkomst die is aangegaan voor een bepaalde tijd en die betrekking heeft op de regelmatige levering van producten (inclusief elektriciteit) of diensten mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde periode.
In afwijking van het vorige lid kan een overeenkomst die is aangegaan voor een bepaalde tijd en die betrekking heeft op de regelmatige levering van dagbladen en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde periode van maximaal drie maanden, als de consument bezwaar maakt tegen deze verlengde overeenkomst. Hij kan de verlenging aan het einde van de verlengingsperiode met een opzegtermijn van maximaal één maand annuleren.
Een overeenkomst die is aangegaan voor een bepaalde tijd en die betrekking heeft op de regelmatige levering van producten of diensten kan alleen stilzwijgend worden verlengd voor onbepaalde tijd als de consument te allen tijde kan opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand. De opzegtermijn bedraagt maximaal drie maanden in het geval de overeenkomst betrekking heeft op de regelmatige, maar minder dan eens per maand, levering van dagbladen, nieuwsbladen en weekbladen.
Een overeenkomst met een beperkte duur voor de regelmatige levering van dagbladen, nieuwsbladen en weekbladen (proef- of introductieabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch aan het einde van de proef- of introductieperiode.
Duur:
Als een overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar, kan de consument de overeenkomst op elk moment na één jaar beëindigen met een opzegtermijn van maximaal één maand, tenzij redelijkheid en billijkheid zich verzetten tegen beëindiging voor het einde van de overeengekomen termijn.
Artikel 15 - Betaling
- Tenzij anders overeengekomen in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, moeten de door de consument verschuldigde bedragen binnen 14 dagen na het begin van de bedenktijd worden betaald, of bij afwezigheid van een bedenktijd binnen 14 dagen na de totstandkoming van de overeenkomst. In het geval van een overeenkomst tot het leveren van een dienst begint deze termijn op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
- Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument nooit in algemene voorwaarden worden verplicht om meer dan 50% vooruit te betalen. Als vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen rechten doen gelden met betrekking tot de uitvoering van de bestelling of dienst(en) voordat de overeengekomen vooruitbetaling is voldaan.
- De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betalingsgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
- Als de consument zijn betalingsverplichting(en) niet op tijd nakomt, nadat hij door de ondernemer is geïnformeerd over de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegeven om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, is na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen termijn de wettelijke rente verschuldigd over het verschuldigde bedrag en heeft de ondernemer het recht om de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500; 10% over de volgende € 2.500 en 5% over de volgende € 5.000 met een minimum van € 40. De ondernemer kan afwijken van de vermelde bedragen en percentages ten gunste van de consument.
Artikel 16 - Klachtenprocedure
De ondernemer heeft een goed gedocumenteerde klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven aan de ondernemer worden voorgelegd binnen een redelijke termijn nadat de consument de gebreken heeft ontdekt.
Klachten die bij de ondernemer zijn ingediend, worden binnen een termijn van 14 dagen na de datum van ontvangst beantwoord. Indien een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vereist, zal de ondernemer binnen 14 dagen reageren met een ontvangstbevestiging en een indicatie van wanneer de consument een meer gedetailleerd antwoord kan verwachten.
De consument moet de ondernemer in elk geval 4 weken de tijd geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze periode ontstaat er een geschil dat onderhevig is aan de geschillenbeslechting.
Artikel 17 - Geschillen
Overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden uitsluitend beheerst door Nederlands recht.
Artikel 18 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende bepalingen of bepalingen die afwijken van deze algemene voorwaarden mogen niet ten nadele van de consument zijn en moeten schriftelijk worden vastgelegd of op een zodanige manier dat ze door de consument op een duurzame drager toegankelijk kunnen worden opgeslagen.